Finspång Stadsnät Finet logotyp
  • Framsida
  • Om Finet
  • Anslut dig
  • Beställ tjänst
  • Kundservice
  • Frågor och svar
  • Dokument
  • Förslagslådan
  • Kontakta oss
  • Felanmälan
  • Personuppgifter
  • 1. Definitioner
  • Fiberoptik
    Fiberoptik är ett optiskt system för dataöverföring där data skickas i form av ljus. Kapaciteten i fibern är i närmaste obegränsad och man tänjer hela tiden på hur mycket data man kan skicka. Fiberoptiken lever upp till framtidens krav på kapacitet och är myntat som framtidens teknik.
    Senast uppdaterad 2021-05-05 10:31:00
  • Vad är Öppet Stadsnät
    Ett öppet Stadsnät är en marknadsplats där alla tjänsteleverantörer är välkomna att leverera sina tjänster gentemot dig som slutkund. Det råder full konkurrens på lika villkor, vilket höjer kvaliteten på tjänsterna och pressar priserna.
    Motsatsen till ett öppet nät är ett stängt nät där det är en och samma aktör som äger nätet och säljer tjänsterna. Resultatet är inlåsning och utebliven valfrihet.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Anslutningspunkt
    Anslutningspunkt avser den punkt där Stadsnätets Fiberanslutning avslutas hos Kund. Om inget annat avtalats gäller Anslutningspunkt för:
    - Villor vid tomtgräns
    - Flerfamiljsfastighet i källarutrymme
    - Företagsfastigheter vid tomtgräns
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Överlämningspunkt
    Överlämningspunkt är där fiberswitchen monteras och där tjänster överlämnas till slutkund.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Fiberswitch
    En fiberswitch utgör överlämningspunkt och monteras i bostaden samband med fiberanslutningen. Det är från denna fiberswitch som slutkunden får tillgång till sina tjänster.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Mbit/s (megabit per sekund)
    Mbit/s avser hastighet för dataöverföring.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Gbit/s (gigabit per sekund)
    Gbit/sek avser hastighet för dataöverföring och motsvarar 1000 Mbit/s.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Kanalisation
    Kanalisation är rören i vilken fiberkabeln dras.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 2. Fiberanslutning av villor
  • Tillhandahåller ni kanalisation för fiberkabel?
    Ja, vi tillhandahåller ca 25 meter fiberslang. Behöver fastighetsägaren längre fiberslang ska detta meddelas till oss. Fiberslangen har en diameter på 11 mm och kan antingen direktförläggas i marken eller i ett tomrör.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Kan jag få hjälp att bygga ett nät i fastigheten?
    Vi kan rekommendera lämpliga firmor för inomhusinstallationer. Under installationshjälp i Tjänsteguiden finner ni mer information om dessa.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vad kostar det att fiberansluta en villa?
    Anslutningsavgiften varierar, vårt standardpris där fibern är utbyggd är 24 900 kr(priset gäller från 1/1-2017).
    Senast uppdaterad 2019-01-24 08:17:00
  • Vad ingår i anslutningsavgiften?
    Finet ansvarar för grävning på tomt, kanalisation, borrning i husvägg samt installation av fiber.
    Senast uppdaterad 2019-01-24 08:20:00
  • Vem äger anslutningen?
    En slutförd fiberanslutning blir fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet tillfaller fastighetsägaren. Detta innebär att villaägaren (fastighetsägare) äger Slutkundsnoden (fiberswitchen) och kanalisationen som ligger på tomten, medan fibern fram till fiberswitchen ägs av Finet.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Om jag inte beställer någon tjänst, vad kostar det då?
    Beställer ni ingen tjänst har ni ingen löpande kostnad. Ni betalar bara för de tjänster ni väljer att använda.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Kan jag få hjälp att gräva på tomten?
    Ja, om du som fastighetsägare inte vill utföra arbetet på tomten själv, kan vi hjälpa till med kontaktinformation till firmor som utför grävarbeten.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Var placeras fiberswitchen?
    Fiberswitchen monteras där fiberslangen anlagts i fastighetsbyggnaden.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Hur djupt kommer vi gräva på din tomt?
    För att kabeln ska ligga väl skyddad gräver vi ett djup på ca 40 cm.
    Senast uppdaterad 2019-10-10 08:04:00
  • 3. Internet
  • Jag får ingen uppkoppling, vad gör jag?
    Börja med att starta om all utrustning. Koppla även bort eventuell extra utrustning som till exempel router och anslut dig direkt till nätverksuttaget.
    Om felet kvarstår, kontakta din tjänsteleverantör.

    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vilka hastigheter har jag tillgång till?
    Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter mellan 2-1000 Mbit/s.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vad innebär symmetrisk hastighet?
    Symmetrisk hastighet innebär att din dator skickar och tar emot information med samma hastighet.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vilka leverantörer kan jag välja bland och vad kostar det?
    En sammanställning över tjänsteleverantörerna och deras priser finner ni i Tjänsteguiden.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 4. TV
  • Vad är skillnaden på bredbands-tv och kabel-tv?
    Med bredbands-tv, eller IP-tv, är din tv-box leverantörsbunden och du väljer mellan leverantörens bas- och pakettjänster. Basutbudet innehåller kanalerna SVT1, SVT2, SVT24, SVTB och Kunskapskanalen m.fl. Pakettjänsterna innehåller ett varierande antal kanaler med till exempel film, sport, underhållning, musik, nyheter, dokumentärer och barnkanaler. För aktuellt utbud se hemsidan

    Med kabel-tv har du ett analogt grund utbud från Sappa som kommer via vanligt antennuttag på fiberboxen, för att omvandla utbudet till digital-TV behövs en digitalbox som du köper via Sappa som också står för programutbudet. För aktuellt utbud se tjänsteleverantörens hemsida www.sappa.se

    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vilka tv-kanaler finns det?
    Mer information om TV-utbud och priser hittar du i Tjänsteguiden.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Hur beställer jag Bredbands-TV?
    Bredbands-tv beställer du direkt av den tjänsteleverantör du väljer som också tillhandahåller din tv-box.


    Mer information om tv-tjänsterna hittar du i Tjänsteguiden.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 5. Telefoni
  • Vad är skillnaden mellan bredbandstelefoni och ”vanlig” telefoni?
    Med bredbandstelefoni ringer ni precis som vanligt. Med fördel ansluts bredbandstelefonin till befintlig telefonslinga och då kan alla telefonjack i bostaden användas.
    En skillnad är dock att bredbandstelefoni är beroende av ström, vilket innebär att vid ett eventuellt strömavbrott fungerar inte bredbandstelefonin.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vad är skillnaden mellan Telefoni Standard och Telefoni Prio?
    Telefoni Standard är den vanligaste telefonitjänsten i stadsnät. Telefonisignalen färdas tillsammans med internetsignalen, så en förutsättning är att du även har en internettjänst.

    Telefoni Prio är en kvalitetssäkrad och prisvärd telefonilösning. Men till skillnad från Telefoni Standard behöver du ingen Internettjänst för att kunna ringa.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Behöver jag en speciell telefon om jag vill ha bredbandstelefoni?
    Nej, det går bra att använda de vanliga telefonerna.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Kan jag behålla mitt telefonnummer om jag väljer att gå över till bredbandstelefoni?
    Ja, alla leverantörer tillåter att du behåller ditt nummer mot en porteringsavgift.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Fungerar nummerpresentation om jag har bredbandstelefoni?
    Ja.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vilka leverantörer kan jag välja bland?
    Ni kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer i Tjänsteguiden.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 6. Fiberanslutning av flerfamiljshus (Hyresfastighet & Brf)
  • Vad kostar det att ansluta ett flerfamiljshus?
    Priset för att ansluta ett flerfamiljshus varierar beroende på förutsättningarna. Ta kontakt med oss för vidare diskussion och offert.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vad ingår i anslutningsavgiften?
    Vid en fiberanslutning etablerar vi en fiberoptisk anslutningspunkt i källarutrymmet, om inget annat avtalats. Fastighetsägare har möjlighet att via en annan entreprenör bygga fastighetsnätet. Alternativt kan vi offerera och utföra även detta arbete.
    Vi ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkterna inne i bostäderna, vilket består av inblåsning av fiber, kontaktering samt uppslingning av fiber i fiberswitchen.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vem bygger fastighetsnätet?
    Fastighetsägare har möjlighet att via en annan entreprenör bygga fastighetsnätet. Alternativt kan vi offerera och utföra även detta arbete.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Kan man använda redan etablerad kanalisation i fastigheten?
    Ja, om det finns plats att installera det nya nätet i den befintliga kanalisationen.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vem äger anslutningen?
    Fastighetsnätet är fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet av fastighetsnätet tillfaller därmed fastighetsägaren. Finet äger aktiv utrustning och monterade fiberswitchar.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Var placeras anslutningspunkten i fastigheten?
    Om inget annat avtalats placeras anslutningspunkten i lämpligt källarutrymme.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 7. Anslutning av företagsfastighet
  • Vad kostar det att ansluta en företagsfastighet?
    Priset för att ansluta en företagsfastighet varierar beroende på förutsättningarna. Ta kontakt med oss för vidare diskussion och offert.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vem äger anslutningen?
    Fastighetsnätet är fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet av fastighetsnätet tillfaller därmed fastighetsägaren. Finet äger aktiv utrustning och monterade fiberswitchar.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Var placeras anslutningspunkten?
    Om inget annat avtalats placeras anslutningspunkten vid tomtgräns.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 8. Svartfiber
  • Vad är svartfiber?
    Det finns möjlighet att hyra fiberpar, så kallad svartfiber. Finet hyr ut fiberpar till vilken kunden kopplar egen kommunikationsutrustning och styr kapaciteten i nätet.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • Vad kostar det?
    Kontakta oss för prisuppgifter.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 9. Kapacitetstjänst för företag
  • Vad är en kapacitetstjänst?
    Kapacitetstjänsterna levereras mellan två eller flera punkter, med kapacitet utifrån behov och önskemål. Utmärkt vid till exempel tjänster som hosting.
    Senast uppdaterad 2018-02-08 15:02:06
  • 10. Komma igång
  • Hur kommer jag igång när fibern är installerad?
    1. Välj tjänsteleverantör och tjänst som du vill beställa.
    En sammanställning över tjänsteleverantörerna och deras priser finner ni i Tjänsteguiden

    2. Beställ tjänsten via tjänsteleverantörens hemsida eller genom att ringa. Du kommer att behöva ange dina personuppgifter samt adress.
    Tjänsteleverantören aktiverar din tjänst till det datum som du önskar.
    Du får bekräftelse från tjänsteleverantören att din tjänst är aktiverad.

    3. Koppla in dina enheter i din tjänstefördelare (fiber) för att få tillgång till stadsnätet.



    Senast uppdaterad 2020-02-13 10:01:00
  • 11. Övrigt
  • Kan man använda ROT/RUT-avdrag?
    Nej tyvärr, Finspångs stadsnät har valt att inte använda möjligheten till ROT/RUT-avdrag.
    Skatteverket tillåter inte schablon-avdrag utan allt måste specificeras. Detta innebär att den administrativa hanteringen kostar mer än vad själva ROT/RUT-avdraget ger tillbaka. Vi skulle i så fall behöva höja anslutningsavgiften för att täcka de ökade kostnaderna för administration.
    Dessutom är det endast arbetstiden för själva grävningen/installationen på den egna fastigheten som ger rätt till skattereduktion.
    Senast uppdaterad 2020-08-24 13:04:00

Frågor och svar om Stadsnätet

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren om Stadsnätet. Om du inte hittar svar på det du undrar över kan du skicka din fråga till finet@finet.se
  • Framsida
  • Om Finet
    • Vårt uppdrag
    • Tillgänglighet
    • Framtidssäkert bredband
    • Valfrihetens bredband
    • Alltid nära dig
  • Anslut dig
    • Villaägare
    • Bostadsrätt/Samfällighet
    • Fastighetsägare
    • Hyresrätt
    • Företag
    • Nyproduktion
  • Beställ tjänst
    • Aktivera ditt uttag
    • Driftinformation
    • Bli tjänsteleverantör
    • Felanmälan
  • Kundservice
    • Frågor och svar
    • Dokument
    • Förslagslådan
    • Kontakta oss
    • Felanmälan
    • Personuppgifter
finet-logo-white


Finspångs Stadsnät, Finet AB, Vallonvägen 15, 612 30 Finspång | Tel: 0122-246 80 |